Duurzaamheidsstrategie

Een strategie is een reeks geprioriteerde keuzes en acties. Het biedt een kader om investeringen en middelen te focussen, prestaties te stimuleren en interne en externe belanghebbenden te betrekken. En zoals Michael Porter zegt “de essentie van een strategie is kiezen wat je NIET moet doen”.

Strategie wordt gebruikt om de keuzes (doel, prioriteit en doelen) te beschrijven die bedrijven maken om hun bedrijf onderscheidend te positioneren voor concurrentievoordeel en waardecreatie. Voor koplopers kan en moet de rol van strategie zich uitbreiden naar de thema's van een bedrijfsdoel en de rol van het bedrijf in de maatschappij. 

De laatste jaren moeten bedrijven anticiperen op nieuwe trends op het gebied van milieu (denk aan biodiversiteit, emissies) en sociale aspecten (arbeid, mensenrechten, gemeenschappen en ethiek) die de traditionele dynamiek van een bedrijfsstrategie beïnvloeden. Deze trends verschuiven het concurrentielandschap van markten en creëren onverwachte uitdagingen en kansen voor bedrijven. Deze invloeden stellen ook de rollen en prioriteiten van functies op de proef en kunnen zelfs geheel nieuwe belanghebbenden introduceren. Toonaangevende bedrijven zorgen ervoor dat deze verschuivende dynamiek wordt omarmd en onderdeel wordt van de kern van hun strategie.  

Om een strategie te bepalen die rekening houdt met deze nieuwe duurzaamheidsrisico's, -kansen en -effecten moeten bedrijven prioriteit geven aan duurzame kernthema's en doelstellingen voor hun bedrijf en begrijpen welke waarde duurzaamheid hen biedt bij het bereiken van hun algemene bedrijfsdoelstellingen. Bedrijven moeten de mogelijkheden van duurzaamheid onderzoeken om waarde toe te voegen aan de traditionele doelen en verantwoordelijkheden. Het begint allemaal met het herzien van de huidige missie, visie en strategie en met het uitwerken van een 'dubbele materialiteitsbeoordeling' voor de organisatie. Dit zal helpen bij het identificeren van de belangrijkste onderwerpen waarop het bedrijf zich moet richten en die het moet opnemen in zowel de strategie als de jaarverslagen. Een onderwerp voldoet aan de criteria van dubbele materialiteit (zoals gedefinieerd in de Corporate Sustainability Reporting Directive - CSRD) als het materieel is vanuit het impactperspectief (welke impact heeft het bedrijf met zijn bedrijfsactiviteiten op de maatschappij en het milieu) of het financiële perspectief (welke impact hebben specifieke onderwerpen op de financiële/operationele prestaties van het bedrijf) of beide perspectieven. 

De dubbele materialiteitsbeoordeling identificeert belangrijke onderwerpen die moeten worden opgenomen in de duurzaamheidsstrategie van bedrijven. Deze onderwerpen zijn input voor het formuleren van de ambitie met betrekking tot duurzaamheid van de organisatie. Wat is de gezamenlijke droom waar het bedrijf in de toekomst wil staan? Deze ambitie moet worden vertaald in duidelijke ambitieuze doelen en geselecteerde strategische keuzes (denk aan Porter: “de essentie van een strategie is kiezen wat je niet doet”). Zodra de strategische keuzes zijn gedefinieerd, kunnen bedrijven beginnen met het formuleren van duidelijke acties die nodig zijn om die strategische keuzes op korte/middellange en lange termijn te bereiken. Ook zullen bedrijven duidelijke metingen per strategische keuze identificeren die hen in staat zullen stellen om de voortgang te meten en om ervoor te zorgen dat bedrijven de strategische keuzes en uiteindelijk de algemene ambitie daadwerkelijk zullen bereiken. De uiteindelijke strategie wordt samengevat in een CSR-plan op 1A4 en in een unieke, ambitieuze en mooi geïllustreerde infographic. Deze herkenbare infographic helpt om een duidelijk overzicht te krijgen dat gemakkelijk te begrijpen moet zijn. Natuurlijk zullen alle keuzes een input zijn om de juiste duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) te selecteren die de sterkste impact zullen hebben ter ondersteuning van de algehele ambitie. Dit zorgt ervoor dat bedrijven meer belanghebbenden betrekken en dat iedereen begrijpt wat de ambitie is en hoe het bedrijf van plan is daar te komen. Uiteindelijk moet de infographic een plan zijn om trots op te zijn, dat op kantoor kan worden opgehangen of via online platforms kan worden gecommuniceerd, zodat alle medewerkers en andere belanghebbenden de nieuwe strategie omarmen en een actieve ambassadeur worden. Nieuwe resultaten kunnen ook worden gecommuniceerd met de infographic. Herhaal, herhaal, herhaal en je stakeholders zullen geïnspireerd raken. 

Bedrijven moeten de duurzaamheidsstrategie immers integreren in de algemene strategie. Een duurzaamheidsstrategie is dus een goed uitgangspunt, maar uiteindelijk moeten alle strategieën duurzame strategieën worden. De dubbele materialiteitsbeoordeling, zoals vereist door de CSRD, is een strategisch bedrijfsinstrument en geen op zichzelf staand proces voor alleen rapportagedoeleinden.

Wilt u meer in detail ingaan op het bovenstaande? Neem contact op met Ulrike de Jong +31651072464 of mail naar ulrike@toscatribe.nl 

contact

Een strategie is een geprioriteerde reeks keuzes en acties.

Klanten & partners