Integer milieuclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept bedrijven op geen misleidende claims te gebruiken. ACM zal haar handhavingsinspanningen met betrekking tot deze praktijken opvoeren. Wij kunnen je helpen om effectieve & betrouwbare milieuclaims te maken!

We leven in een wereld die zijn middelen te boven gaat. Dit wordt specifiek benadrukt in het boek van Kate Raworth, The Doughnut economy. Steeds meer consumenten maken zich ook zorgen over het milieu en erkennen dat we boven onze stand leven. Wereldwijd is klimaatverandering de grootste zorg van consumenten, gevolgd door plastic afval, watervervuiling, watertekort en luchtvervuiling*.

Duurzame consumptie en productie worden steeds meer een prioriteit voor bedrijven en beleidsmakers. Goede praktijken hebben aangetoond dat milieu-informatie over producten, waarin het positieve effect op het milieu wordt benadrukt, een positieve invloed kan hebben op het gedrag van consumenten, hen kan ondersteunen bij hun aankoopbeslissingen en hen kan leiden in verantwoord productgebruik en -verwijdering. De groei van markten voor duurzame producten wordt echter vaak in gevaar gebracht door de praktijk van greenwashing en de hoeveelheid informatie waarmee consumenten worden geconfronteerd, die onnauwkeurig, onduidelijk, onvergelijkbaar, ongefundeerd of irrelevant kan zijn bij het sturen van hun keuzes. Dit leidt vaak tot wantrouwen en verwarring bij consumenten en informatieverstrekkers in het bedrijfsleven en bij de overheid.

Toch kan het grootste deel van de impact op het milieu worden toegeschreven aan de producten en diensten die we gebruiken en consumeren. Marketing en reclame over het milieu spelen hierin een bijzonder belangrijke rol en kunnen helpen om:

- Consumenten voor te lichten over de milieueffecten van producten en diensten
- Consumenten in staat te stellen beter geïnformeerde keuzes te maken - met een lagere impact op het milieu
- De concurrentie in het bedrijfsleven aan te moedigen om producten te ontwikkelen met een lagere impact op het milieu en om de reputatie van merken op te bouwen.

De echte waarde van milieuclaims en marketing is de zekerheid dat de claims geloofwaardig zijn voor de consument en een echt voordeel voor het milieu opleveren.**

Maar hoe maak je goede en betrouwbare milieuclaims en hoe pas je die toe? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onlangs aangekondigd dat zij bedrijven oproept geen misleidende claims te gebruiken. ACM zal haar handhavingsinspanningen met betrekking tot deze praktijken opvoeren.

Wil je meer weten over hoe je effectieve en betrouwbare milieuclaims maakt en welke principes je moet volgen om consumenten te helpen een bewuste keuze te maken die een positief effect heeft op het milieu zonder greenwashing? Neem dan contact op met ulrike@toscatribe.nl.

Link ACM: https://www.acm.nl/en/publications/acm-misleading-information-and-certification-labels-regarding-sustainability-must-stop 
*Kantar, GFK, who cares, who does? Consumer Response to Plastic waste, september 2019
**Hoe maak je goede milieuclaims, DEFRA, 2011

contact

Wij kunnen je helpen om effectieve en betrouwbare milieuclaims te maken.

Klanten & partners