Waardecreatiemodel

Een waardecreatiemodel laat zien welke impact een organisatie heeft op mensen en het milieu, via haar waardeketen. Kort gezegd beschrijft het:

  1. INPUTS, zoals financiële middelen, medewerkers en grondstoffen
  2. HET BUSINESSMODEL, met de activiteiten die de INPUTS gebruiken om:
  3. OUTPUTS te genereren, zoals producten, diensten en CO₂-uitstoot
  4. IMPACT, bijvoorbeeld verbeterde kwaliteit van leven of verminderde beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen

Een waardecreatiemodel geeft in één oogopslag inzicht in de waarde die een organisatie creëert, behoudt of juist vermindert.

Hoewel het Integrated Reporting Framework (<IR>) richtlijnen biedt voor waardecreatiemodellen, bestaan er grote verschillen in de manier waarop organisaties deze modellen opzetten. TOSCA heeft veel waardecreatiemodellen ontwikkeld en weet precies waar een goed model aan moet voldoen. Wij adviseren een beknopte tekst, kwantitatieve uitdrukking van doelen en resultaten, en een aantrekkelijk ontwerp. Zo wordt jouw waardecreatiemodel een krachtig communicatiemiddel dat ook je medewerkers, klanten en andere stakeholders informeert. Het dwingt je om hoofd- en bijzaken te scheiden, waardoor je een helder overzicht krijgt van de duurzaamheidsimpact van je organisatie. Dit overzicht kun je vervolgens gebruiken op je website, als poster bij de receptie of in het CSRD-jaarverslag.

Wat is een waardecreatiemodel?
Het waardecreatiemodel is geïntroduceerd door het Integrated Reporting Framework (<IR> framework), het internationaal gebruikte kader voor geïntegreerde rapportage van de IFRS Foundation, waaronder ook de SASB-standaarden vallen. Het IR Framework en de SASB-standaarden zullen uiteindelijk worden vervangen door de IFRS Sustainability Disclosure Standards. Veel organisaties gebruiken deze richtlijnen echter nog steeds voor hun geïntegreerde jaarverslag en waardecreatiemodel. Geïntegreerde rapportages omvatten zowel financiële resultaten als menselijke en ecologische impact. Het openbaar maken van de waarde die een organisatie creëert, behoudt of schaadt op korte, middellange en lange termijn is een kernonderdeel van het <IR> Framework. Het uitgangspunt is dat de capaciteit van een bedrijf om waarde voor zichzelf te creëren nauw verbonden is met de waarde die het voor anderen creëert.

Het <IR> Framework gebruikt zes vormen van kapitaal om waarde te identificeren. Organisaties zijn niet verplicht deze classificatie te volgen, maar het biedt een handig instrument om te voorkomen dat vormen van kapitaal — en daarmee waardecreatie — over het hoofd worden gezien:

  • Financieel kapitaal: geld dat beschikbaar is voor de productie van goederen of het leveren van diensten, verkregen via financiering, activiteiten en investeringen
  • Fysiek kapitaal: tastbare objecten die nodig zijn voor productie of dienstverlening, zoals gebouwen, transportmiddelen, installaties, wegen en bruggen
  • Intellectueel kapitaal: immateriële activa zoals kennis, systemen, procedures en intellectueel eigendom (patenten, software, licenties)
  • Menselijk kapitaal: competenties, vaardigheden en ervaring van medewerkers, inclusief elementen als bedrijfscultuur
  • Sociaal kapitaal: relaties, netwerken en samenwerkingen met stakeholders, inclusief opgebouwd vertrouwen en reputatie
  • Natuurlijk kapitaal: alle goederen en diensten die de natuur levert, zoals lucht, water, land, mineralen, hout, biodiversiteit en ecosystemen

In het waardecreatiemodel beschrijf je in het midden van het diagram je BUSINESSMODEL, dat afhankelijk is van de verschillende vormen van kapitaal die als INPUT dienen. De bedrijfsactiviteiten zetten dit kapitaal om in OUTPUTS, zoals producten, diensten en afval. De waarde die een bedrijf toevoegt of vernietigt voor stakeholders en de maatschappij wordt beschreven onder IMPACT, bijvoorbeeld de ontwikkeling van medewerkers of verminderde beschikbaarheid van grondstoffen.

iirc-framework-diagrams-figure-2-official-1536x779.jpg

Kies je eigen raamwerk voor waardecreatiemodellen
Waardecreatiemodellen zijn er in vele vormen. Hieronder vindt je drie voorbeelden, die we hebben gemaakt voor het Erasmus Medisch Centrum, ZLM verzekeringen en VvAA. TOSCA ondersteunt bedrijven graag bij het bepalen van hun INPUTS, OUTPUTS en IMPACT. Daarbij zorgen we ervoor dat ze voldoen aan de CSR-vereisten en richtlijnen zoals het <IR> Framework en GRI. Tegelijkertijd creëren we een uniek raamwerk voor de verschillende thema's, in de context van een aantrekkelijk en uniek ontwerp dat past bij jouw organisatie.

waardecreatiemodel-2022-def-erasmus-mc-en.jpg

Waardecreatiemodel Erasmus MC 2022

zlm-value-creation-model.jpg

Waardecreatiemodel 2022 ZLM Verzekeringen

vvaa-value-creation-model.jpg

Waardecreatiemodel VvAA 2022

We brengen de belangrijkste stakeholders van de organisatie en de waardeketen in kaart.

Klanten & partners